۱۰ سفر استانی در ۱۰۰ روز کاری دولت سیزدهم/ از مصوبه تا اجرا

بعد از اونجا راه افتادیم و به مغازه ای که صاحبانش همشهری کاپیتان بودن، یعنی آذری بودن رفتیم و کباب بناب خوردیم. حالا جالب اینجا بود که ما سه نفرمون ماست گرفته بودن که من در این گروه سه نفره نبودم. من هم با سه تا از خانمهای جامعه، خانمها محمودی، سارمی و امیرخانی برای مهمانخانه مصاحبه کردم. بعد ما با ماشین وارد حیاط شدیم و یه مسیر کوتاهی رو رفتیم تا به ساختمان مورد نظر رسیدیم. وسایل رو توی صندوق عقب ماشین گذاشتیم و سوار شدیم. از اونجا با دلی گرسنه خارج شدیم و به بهزیستی استان اصفهان رفتیم و با خوششانسی تمام بدون هماهنگی تونستیم با آقای دکتر صادقی مدیر کل بهزیستی استان اصفهان مصاحبه کنیم.

استاد حسن زاده آملی به هدایت علامه شعرانی به حضور شریف مرحوم آیة الله حاج میرزا سید ابوالحسن رفیعی قزوینی تشریف فرما گردید و چند سالی در محضر مبارکش به فراگیری علوم عقلی و نقلی پرداخت، جالب این که آیة الله قزوینی دو درس به نامهای مصباح الانس و اجتهاد و تقلید در اصول را به صورت اختصاصی برای این شاگرد خود تدریس و تقریر مینمود، ایشان شرح علامه فناری بر مصباح الانس صدرالدین قونوی و دروس خارج فقه و اصول را نیز نزد مرحوم قزوینی آموخت. در اون انجمن ما با آقای وطندوست دبیر هیأت ورزش نابینایان خمینی شهر آشنا شدیم و ایشون هم ما رو برای شام به باغ آقای اسد الله حسینی یکی از موفقترین نابینایانی که تا به حال دیدم دعوت کرد و با هم بعد از اتمام کارمون در جامعه و ملاقات نخودی به سمت اصغرآباد حرکت کردیم و به اون باغ زیبا رسیدیم.

توی خمینی شهر هم آدرسی که نخودی داده بود رو پیدا نمیکردیم. خلاصه ناهار رو خوردیم و طبق قراری که با نخودی گذاشته بودیم به سمت خمینی شهر راه افتادیم. یه ساندویچی بود که جلوش وایستادیم و پیاده شدیم و رفتیم ازش ساندویچ گرفتیم و روی صندلی پلاستیکیهایی که توی پیاده رو گذاشته بود نشستیم و مشغول خوردن شدیم. بعد از این که غذام تموم شد یه دفه خیلی غیر ارادی ماست عمو چشمه رو برداشتم و با نون خوردمش خخخ. از فضاهایی که به حتم در دوران صفویه و به گاه سلطنت شاه عباس اول بنا گردیده می توان از کوشک میانی باغ نام برد که در امتداد محور اصلی باغ و در مقابل سردخانه که خود بعدها گسترش یافته، قرار گرفته است.

در این تقسیمبندی اولاً کوهمره نودان تحت عنوان دهستان کوهمره از کازرون مشخص شده که در این میان تعدادی از دهات که سابقاً جزو کوهمره نبودهاند بدان اضافه شدهاند. پس از ایلخان مغول، تبریز در عصر جلایریان و ترکمانان آق قویونلو و قره قویونلو پایتخت ایران شد و در این زمان (۸۷۰ هجری) بود که به دستور جهان شاه بن قره یوسف بن ترکمان مسجد کبود (گؤی مسجد) بنا گردید. در اونجا با کولوچه و بستنی از ما پذیرایی شد که در اون گرما، خییلی چسبید.

بعد از این که کامل جا به جا شدیم، به سرعت بساط چایی رو ردیف کردیم که جاتون خالی خعلی خعلی چسبید. آقای شهبازی که بهش توی این سفر از این به بعد میگیم کاپیتان، چون پسرعموی کاپیتان هوشنگ شهبازی معروف هستن، نشست پشت فرمون، عمو چشمه هم نشست جلو، من و امیر و اشکان و حامد هم نشستیم عقب. اونجا امیر با آقای حسین جباری مدیر مدرسه شهید سامانی مصاحبه کرد و بعد از اون به انجمن موج نور اصفهان که در خانه ی ریاضیات بود رفتیم. این قلعه و غار در۲۰ کیلومتری جنوب غربی مراغه و در سمت جنوبی درة بسیار عمیق کوههای کؤی داغ (کوه کبود) واقع شده است.

يكي ديگر از مسيرهاي گردشگري اين استان «تبريز- عجب شير» با جاذبههاي گردشگري چون روستاي چراغيل، مسجد جامع گوگان، چشمه تاپان، قرمزي گل، كتيبه اوراتويي، جوان قلعه، حمام نوبهار، قلعه درچاي، قلعه بارازلو، مسجد حنيفه گوران، بندر رحمانلو و روستاي بركت است. فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه گفت: عاشورا و اربعین حسینی چشمه جوشان عرفان، اعتقادات دینی و انقلابی ما است. تعداد محلههای اصیل یزد بسیار است و ما در این مقاله به ذکر ده مورد از زیباترین و مهمترین آنها بسنده مینماییم. نام آنها به این ترتیب است : قلی- شمسل – جبار قلی – منصوری – ریزه وندی – لک بیژنوند – شورابه ای – پنج مزرعه .

کوهستانی و معتدل است. زیبای دربند ودره تنگوله قرار گرفته است. همان طور که اشاره کردیم، آبگرم ازرود در حوزه استحفاظی شهر بابل قرار گرفته است. اگر به دنبال هتل خوب در چشمه میگردید، رادیسون میتواند انتخاب ایدهآلی باشد. برای سفر و بازدید از چشمه هلال فردوس نیاز به رزرو هتل دارید که میتوانید از سایت فلایتیو رزرو کنید. حدودً یازده و نیم بود که رسیدیم اصفهان و دنبال جایی برای غذا خوردن گشتیم و بالاخره پیدا کردیم. خلاصه قید شام رو زدیم و رفتیم تا خود اصفهان.

خلاصه. صبح چهار شنبه ساعت نُه از خواب بیدار شدیم و یک راست به مدرسه ی شهید احمد سامانی رفتیم. بعد راه افتادیم به سمت خیابون جِی و بعد از آدرس پرسیدنهای مکرر و آدرسهای بینظیری که هموطنان اصفهانیمون دادن بالاخره حدود ساعت یک شب به مهمانسرای مریم رسیدیم. هرچی میگشتیم این خیابون سرپل نبود که نبود. لولب آهنی که وسیله ٔ اتصال لنگرهای در به چهارچوب و گشاد و بند در است . خلاصه به خاطر این سوتی مجبور شدیم بریم در تاکسیرانی.

خلاصه اون شب تا ما بخابیم ساعت حدود چهار صبح شد. بالاخره بعد از یک ساعت، به جون خودم یک ساعت گشتن و آدرس پرسیدن و راهنماییهای مثال زدنی دوستان خمینی شهریمون تونستیم جامعه ی نابینایان این شهر رو پیدا کنیم. بعد راه افتادیم و ساعت ده به دلیجان رسیدیم. بعد ما فهمیدیم که ما هم در اتوبوسرانی بودیم و عمو چشمه هم همونجا بود. بیانش روان و ساده و پاک همانند آب زلالی است که برتن و جان شنونده اثر می کند و دلش را جلا می بخشد.« سعدی هم استاد رموز عاشقی است و هم آموزگار تقوی و خردمندی، چیزی که در یک تن جمع شدنش نادر است، در مضامین سعدی نیکی و عشق هرگز از هم جدا نیستند و او همانقدر که عاشقی را آموخته، اخلاق و تقوی را نیز فرا گرفته و آن را در قالب سخن به دیگران می آموزد.

کی از خاص ترین این تراس ها چشمه بسیار زیبای باداب سورت مازندران است، طبق شنیدهها، باداب سورت در زبان مردم محلی به معنی اثر آب گازدار است. اين شهر در اوايل حكومت صفويان محل نزاع صفويان با ازبكها بوده است. این منطقه از برفگیرترین و سردسیرترین مناطق کردستان به حساب میآید و تا خرداد ماه از برف پوشیده شده است. مطالعه و تمرین مکالمه بین دو نفر که با موضوع تعطیلات عید تهیه شده است، شما را قادر میسازد تا سطح زبان انگلیسیتان را در تعطیلات نوروز افزایش دهید. این توتی برای ما صدای دزدگیر ماشین درمیآورد، سوت میزد، وقتی یکی در میزد داد میزد کیه، میخندید، سلام میکرد، با لهجه ی اصفهانی حرف میزد و آقای حسینی رو حاجی یا به قول خودش حجی صدا میکرد.