سئو تکنیکال گام به گام

سئو تکنیکال چیست؟ آموزش و چک لیست کامل برای بهینه‌سازی سایت پایگاه دانش آژانس خلاقیت زیتا

آموزش کاربردی سئو وب سایت معمولاً شامل کار روی یک وب سایت واقعی یا یک وب سایت شبیه‌سازی شده است. تمرین‌ها و تکالیف عملی به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود که باید آن‌ها را تکمیل کنند تا درک خود را از مفاهیم آموزش داده شده، نشان دهند. این آموزش همچنین ممکن است شامل بحث‌های گروهی، مطالعات موردی و جلسات حل مسئله باشد. چون این کارها و اقداماتی که در فرایند سئو فنی انجام می‌دهیم کم نیستند، معمولاً از چک لیست سئو تکنیکال استفاده می‌کنیم تا هیچ چیزی را فراموش نکنیم. اهمیت سئو تکنیکال به‌قدری زیاد است که اگر بهترین سایت و محتوا را داشته باشیم اما سئوی تکنیکال خوبی نداشته باشیم، هیچ رتبه و بازدیدی دریافت نمی‌کنیم. همچنین اقدامات دیگری نظیر افزایش سرعت، موبایل فرندلی، بهبود امنیت و ریسپانسیو بودن قالب سایت از مهم‌ترین موارد سئو تکنیکال می‌باشد.

با فشرده ‌سازی فایل‌ها، حجم کلی صفحات کاهش یافته و بارگذاری آنها سریع‌تر انجام می‌شود. این ابزار یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای سئو و یک کراولر سایت است که صفر تا صد وضعیت سئوی سایت‌ و مشکلات احتمالی را بررسی می‌کند. این ابزار در دو نسخهٔ رایگان و پولی در دسترس است که طبیعتاً با نسخهٔ پولی آن امکانات و گزارشات بیشتری دریافت می‌کنید. در سئوی تکنیکال شما برای پیداکردن نواقص فنی و بهبود آن‌ها، به یک جعبه‌ابزار هم نیاز دارید! طبق آمار منتشرشده، بیش از ۵۸ درصد جست‌وجوها در موبایل انجام می‌شود. از طرفی گوگل mobile-first indexing است؛ یعنی برای ایندکس و رتبه‌بندی محتواها، اول نسخه‌های موبایلی صفحات را بررسی می‌کند.

با تسلط بر این علم، وب‌سایت شما به یک اتوبان پرسرعت تبدیل می‌شود که به طور مستقیم به رتبه‌های برتر گوگل ختم می‌شود. در این مقاله، شما را به سفری هیجان‌انگیز در دنیای سئو تکنیکال خواهیم برد. در این سفر، با رازهای موتور جستجو آشنا خواهید شد و یاد خواهید گرفت که چگونه با بهینه‌سازی فنی وب‌سایت خود، رتبه خود را در گوگل به طور چشمگیری ارتقا دهید. محتوای چند رسانه‌ای نیز گرچه از عوامل سئو درون صفحه محسوب می‌شود اما به دلیل بارگذاری محتوا، بهینه‌بودن محتوا، مطابقت قالب محتوا با صفحات سایت و .. در صورت عدم داشتن چنین دیگاه یکپارچه به سئو سایت، هیچ وقت انسجام کافی برای بهبود و ارتقای رتبه سایت انجام نمی‌گیرد.

این لینک‌ها برای کاربران و موتورهای جستجو مشکل‌ساز هستند و می‌توانند تجربه کاربری و سئوی وب‌سایت را تحت تاثیر قرار دهند. به عنوان مثال اگر به صفحه‌ای با ارور 404 یا صفحه‌ای با ریدایرکت 301 لینک بدهید، آن یک لینک شکسته محسوب می‌شود. این 14 گام، شامل موارد کلیدی و مهمی است که شما باید به آن‌ها توجه کنید تا سئو تکنیکال وب‌سایتتان بهبود یابد و در نتایج جستجو بهتر و موثرتر دیده شوید. اگر بودجه کم و زمان زیادی دارید، بد‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید، رجوع به مراکز ارائه دهنده خدمات سئو‌ی کار‌نا‌بلد و غیر‌حرفه‌ای است. اگر به بهبود سئو‌ی سایت خود علاقه‌مندید، اما نمی‌توانید از خدمات سئو‌ی مشاوران و مراکز عالی رتبه بهره ببرید، نگران نباشید.

تگ h2 – نکات مهم مطلب و زیر مجموعه‌های تگ h1 را با این تگ بیان کنید. چنانچه با HTML، CSS و جاوا اسکریپت آشنا نیستید ابتدا حتما مقاله کد نویسی سئو را مطالعه نمایید. در یک صحفه HTML می توان انواع عناصر مختلف از قبیل متن، تیتر، عکس، جدول و… را قرار داد که برای هر عنصر باید از تگ مربوط به آن استفاده کرد. اصلاح لینک‌های شکسته به معنای جایگزین کردن این لینک‌ها با لینک‌های سالم و قابل دسترس است.

مثلاً نوشتن محتوای خوب، استفاده از کلمات کلیدی مناسب، بهینه‌سازی تصاویر و لینک‌سازی داخلی. پس اگر می‌خواهید وب‌سایتتان در نتایج جستجو رتبه خوبی داشته باشد، باید به سئوی تکنیکال آن هم توجه کنید. محتوای تکراری می‌تواند در هر سایتی ایجاد شود؛ مخصوصاً سایت‌هایی که از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها، چندین نسخه از یک صفحه را با آدرس‌های مختلف ایجاد می‌کنند. این صفحات اگر پیدا و رفع نشوند، روی رتبه‌بندی سایت ما در نتایج تأثیر منفی می‌گذارند. بسیاری از کاربران از موبایل برای جستجو در گوگل یا بازدید از سایت‌ها استفاده می‌کنند.

اگر به دنبال آموزش سئو رایگان و باکیفیت هستید با این مطلب از آموزش سئو همراه باشید. مشکلات محتوای تکراری همچنین می‌تواند منجر به جریمه توسط موتورهای جستجو شود و به رتبه‌بندی کلی وب‌سایت در موتورهای جستجو آسیب بزند. برای جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری، مدیران وب‌سایت‌ها می‌توانند از تگ کنونیکال برای مشخص کردن محتوای اصلی استفاده کنند. همچنین اطمینان حاصل کنند که هر صفحه دارای عنوان و توضیحات متای منحصربه‌فرد است. علاوه بر این، نظارت منظم وب‌سایت برای مشکلات محتوای تکراری و حل سریع آن‌ها می‌تواند ایندکس شدن و عملکرد کلی سایت در نتایج را بهبود بخشد. اگرچه سئو تکنیکال جزوی از سئو داخلی به شما می آید اما جنس این دو با یکدیگر فرق می کنند و به همین خاطر جدا از هم درنظر گرفته می شوند.

وقتی در گوگل مطلبی را جستجو می‌کنید نتایج برای شما به نمایش در می‌آیند. کد لینک از سه قسمت آدرس صفحه، Title لینک و متن لینک یا انکور تکست (Anchor Text) تشکیل می‌شود. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. بدون هیچ تاخیری، با هم سفری را به دنیای سئو تکنیکال در 14 قدم شروع می‌کنیم. خوب برای آشنایی بیشتر با هربخش، جداگانه هرگام را با هم بررسی می‌کنیم تا بدانیم شامل چه عملیات و اقداماتی می‌شود و در نهایت چه توقعی می‌توان بعد از برداشتن هرگام داشت. سئو کلاه خاکستری در مرز بین دو روش قبلی قرار دارد و از ترکیبی از تکنیک‌ های سئو کلاه سفید و سیاه استفاده می‌کند.

مثلاً انتشار بک‌لینک در وب‌سایت‌های دیگر، مشارکت در شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا. اگه سایتت بهترین محتوا رو داشته باشه، ولی سئو تکنیکال سایتت درست نباشه، هیچ‌وقت نمی‌تونی تو گوگل دیده بشی. مثلاً در مواقعی که کاربر اطلاعاتی مانند اطلاعات پرداخت یا اطلاعات تماس را برای سایت ارسال می‌کند، این اطلاعات رمزگذاری می‌شوند و احتمال هک و لو رفتن آن‌ها بسیار کاهش می‌یابد. وظیفه این گواهی، ایجاد یک لایه محافظتی بین سرور و مرورگر کسی است که وارد سایت ما شده است. به یاد داشته باشید که محتوای تکراری، فقط در داخل سایت ما معنا پیدا می‌کند. ما فقط باید تمرکز خود را بر محتواهایی بگذاریم که در سایت ما قرار دارند و از سایت‌های دیگر کپی شده‌اند با بسیار مشابه با آن‌ها هستند.

مشتاقانه میخواهیم با شما ارتباط داشته باشیم و چه بهتر از این که هر آنچه که به شما کمک می‌کند را به گوش شما برسانیم، تنها کافیست ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید. ادی موب شرکت رسمی ثبت شده خدماتی، در زمينه تبليغات درون برنامه ای و سايتی می‌باشد. برای استعلام و راستی آزمايی شرکت‌ها می‌توانید از این لینک که مربوط به سامانه تجاری دولت ترکیه می‌باشد اسم شرکت ADYMOB BİLİŞİM LİMİTED ŞİRKETİ را تایپ و اطلاعات ثبتی را مشاهده کنید. در این صورت، صفحه ۴۰۴ می‌تواند به کاربر پیشنهاد دهد که به بخش پیراهن‌های مردانه یا بخش تخفیفات مراجعه کند. همچنین، می‌توان از این فرصت استفاده کرد تا از کاربر بخواهد تا ایمیل خود را برای اطلاع از ورود محصول جدید ثبت کند.

برای شروع یادگیری سئو می‌توانید از منابع رایگان و معتبری مثل آموزش‌های جامع و به‌روز تابان آکادمی استفاده کنید. مجموعه وب وان با داشتن چندین نمونه کار موفق در زمینه سئو سایت فروشگاهی و شرکتی آماده ارائه خدمات به مشتریان خود می باشد. از روش‌های کانونیکال‌سازی و استفاده از تگ‌های نو مانند "noindex" برای مدیریت محتوای تکراری استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سئوی داخلی و سئوی خارجی میتوانید روی لینک ها کلیک کنید. موتورهای جست‌وجو از فرهنگ لغات خود برای فهمیدن محتوای شما استفاده می‌کند که به آن Schema.org می‌گوییم. کار این فرهنگ لغات هم ترجمهٔ محتوای شما به کدی است که ربات موتور جست‌وجو آن را می‌فهمد.

بعد از اینکه خزنده‌ها یک صفحه را پیدا کردند، محتوای آن صفحه را بررسی می‌کنند. بعد از اینکه محتوای صفحه را بررسی کردند، آن را داخل یک پایگاه داده ذخیره می‌کنند. زمانی که یک خزنده از صفحه‌ای بازدید می‌کند، اطلاعات آن صفحه را جمع‌آوری کرده و به پایگاه داده موتور جست‌وجو اضافه می‌کند. موتورهای جست‌وجو، از جمله گوگل، برای گردآوری اطلاعات از وب از ربات‌های خاصی استفاده می‌کنند که به آن‌ها خزنده (Crawler) گفته می‌شود. گوگل سرچ کنسول، ابزاری قدرتمند و رایگان است که به‌عنوان یک دستیار ارزشمند، به تحلیل‌وبررسی دقیق وضعیت وب‌سایت شما می‌پردازد. مثلاً اگر کاربر موقع خرید آنلاین اطلاعات کارت اعتباری خود را در وب‌سایت شما وارد کند، این اطلاعات با گواهی SSL  رمزگذاری می‌شوند و احتمال هک و سرقتشان خیلی کم می‌شود.

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم. SERP مخف Search Engine Results Page یا همان صفحه نتایج موتور جست‌وجو است. در صورت تمایل می‌توانید از طریق اطلاعات زیر با ما ارتباط برقرار کنید و باهم بخندیم. کاربری به‌دنبال یک پیراهن سفید خاص می‌گردد که از فروشگاه حذف شده است. همچنین می‌توان به ربات‌ها اعلام کرد که کدام صفحات از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و باید با اولویت بیشتری خزش شوند.

ترجیح ما در سئو تکنیکال این است که صفحه ارور 404 را به صورت اختصاصی طراحی کنیم و کاربر را در حین مطلع کردن از وجود نداشتن صفحه، به دیدن سایر صفحات سایت تشویق کنیم. گوگل هم از سال 2016، اول نسخه موبایل سایت‌ها را ایندکس می‌کند و بعد نسخه دسکتاپ را. پس طراحی واکنش گرای سایت یکی از اقدامات حیاتی در انجام سئو تکنیکال است. هنگامی که ربات‌ها و خزنده‌های وب وارد سایت ما می‌شوند، اولین چیزی که بررسی می‌کنند، فایل Robots.txt است. در این فایل مشخص شده که خزنده و ربات‌های کدام موتور جستجو اجازه کراول و ایندکس این سایت را دارند و کدام ربات‌ها ندارند. همان طور که در مقاله “سئو چیست” مطرح شد؛ سئوی تکنیکال یکی از موارد مهم بهبود سئو سایت می‌باشد که در این مقاله، به مهم‌ترین نکات آن، اشاره کرده‌ایم.

همچنین، تجزیه و تحلیل وبسایت‌های موفق و بررسی استراتژی‌های سئو آنها، می‌تواند به شما در یادگیری عملی کمک کند. برای بهبود سرعت صفحات، می‌توانید تصاویر را فشرده‌سازی کنید، فایل ها و تصاویر را کش کنید و کدهای سایت خود را بهینه‌سازی کنید. کدهای نامرتب و طولانی می ‌توانند تاثیر منفی بر سرعت بارگذاری سایت داشته باشند. با کوتاه کردن و مرتب ‌سازی این کدها، سرعت بارگذاری سایت افزایش می ‌یابد. این کار در واقع یک نوع فشرده‌سازی است که باعث بهبود عملکرد سایت می‌شود. فشرده‌سازی فایل‌ها، تصاویر و سایر موارد مشابه می‌تواند سرعت بارگذاری سایت را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

از این فایل بیشتر در مواقعی استفاده می‌شود که نمی‌خواهید موتورهای جستجو، یک یا چند بخش خاص از سایت شما را در خود ایندکس کنند. به صورت پیش‌فرض، شما می‌توانید این فایل را با ورد کردن عبارت «robots.txt/» به انتهای آدرس سایت خود مشاهده کنید. یکی دیگر از موارد مهم در سئو تکنیکال، مسئله مربوط به خزنده‌ های گوگل است. موتورهای جستجو همان ربات‌های خزنده‌ای هستند که محتوای سایت شما را ایندکس می‌کنند. برای بهبود این جنبه فنی، باید ساختار منسجمی از لینک‌های داخلی داشته باشید تا موتورهای جستجو به راحتی آن‌ها را شناسایی کنند. اگر از همان ابتدا، فرایند سئو تکنیکال را از بهینه سازی ساختار سایت شروع کنیم، بعداً نگران ایندکس صفحات سایتمان در گوگل نخواهیم بود.

با اینکه هیچ روش تضمینی و صددرصدی برای جلوگیری از هک شدن وجود ندارد، اما می‌توانیم با اقداماتی احتمال این کار را به صفر نزدیک کنیم. در قدم اول، باید تمام برنامه‌ها و افزونه‌هایی که از آن‌ها برای مدیریت سایت استفاده می‌کنیم را به‌روز نگه می‌داریم. البته اگر ما آن صفحه را حذف نکردیم و فقط آدرس آن را عوض کردیم، باید آدرس قبلی را به آدرس جدید ریدایرکت کنیم تا کاربران با صفحه 404 مواجه نشوند. صفحه ارور 404 معمولاً صفحه‌ای سفید است که در آن، پیام «صفحه مورد نظر شما یافت نشد» نوشته شده است. برای مشاهده نقش راه یادگیری سئو پیشنهاد می‌کنیم صفحه آموزش سئو را مطالعه کنید.

این روش ممکن است در کوتاه‌مدت موثر باشد، اما در درازمدت منجر به جریمه شدن وب‌سایت توسط موتورهای جستجو می‌شود. یکی از روش‌های رایج کسب درآمد از سئو، ارائه خدمات مشاوره به صاحبان وب‌سایت‌ها است. شما می‌توانید با تحلیل وب‌سایت و رقبا، استراتژی‌های مناسب برای بهبود رتبه و افزایش ترافیک ارگانیک را به آنها پیشنهاد دهید. همچنین، می‌توانید به عنوان کارشناس یا کارآموز سئو در شرکت‌ها و سازمان‌ها استخدام شوید و بعد از کسب تجربه، مسئولیت بهینه‌سازی وب‌سایت و نظارت بر عملکرد آن را بر عهده بگیرید. هوش مصنوعی (AI) در آینده ممکن است نقش مهمی در سئو تکنیکال ایفا کند.

سئوی تکنیکال یکی از مهم ترین عواملی است که می‌تواند روی رتبه وب‌سایت در نتایج جستجو تاثیر بگذارد. اگر وب‌سایت شما از لحاظ فنی خوب باشد، موتورهای جستجو بهتر می‌توانند محتوای وب‌سایتتان را درک کنند و رتبه وب‌سایت را بالاتر می‌آورند. در دنیای امروز، وب‌سایت‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی و تبلیغاتی محسوب می‌شوند. در این راستا، سئو به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های بهینه‌سازی وب سایت‌ها برای رسیدن به رتبه‌بندی بهتر در موتورهای جستجو، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با این‌حال، تکنیک‌های سئو برای بسیاری از کسانی که تازه وارد این حوزه شدند، مبهم و پیچیده به نظر می‌رسند. در این وبلاگ، تلاش می‌کنیم تا به زبان ساده، تکنیک‌های سئو را برای همه قابل فهم و قابل اجرا کنیم.

این مقالات می‌توانند جنبه‌های مختلف سئو را پوشش دهند، مانند تحقیق کلمات کلیدی، سئو On-page، سئو فنی، ساخت لینک و بازاریابی محتوا. با مطالعه مقالات آموزشی، افراد می‌توانند پایه محکمی از دانش سئو به دست آورند و از آخرین روندها و تغییرات در صنعت مطلع باشند. علاوه بر این، بسیاری از مقالات آموزشی مثال‌های عملی، مطالعات موردی و راهنمای گام به گام ارائه می‌دهند که می‌تواند به افراد کمک کند تا استراتژی‌های سئو را به طور موثر اجرا کنند. به‌طورکلی، مقالات آموزشی می‌تواند، منبع ارزشمندی برای هرکسی باشد که به دنبال یادگیری و بهبود مهارت‌های سئوی خود است. استفاده از پروتکل HTTPS نه تنها امنیت سایت را افزایش می‌دهد بلکه اعتماد کاربران را نیز جلب می‌کند. برای پیاده‌سازی HTTPS باید یک گواهینامه SSL برای سایت خود تهیه کنید.

هر گام از این راهنما به شما نکات و روش‌های عملی را برای بهینه‌سازی فنی وب‌سایت‌تان ارائه می‌دهد. از بررسی و بهبود وضعیت کدها و بهینه‌سازی Robots.txt تا اصلاح لینک‌های شکسته و بهبود سرعت بارگیری صفحات وب، همه از جنبه‌های مهم سئو تکنیکال است که در این آموزش آن‌ها را پوشش می‌دهیم. در ابتدا، با سئو تکنیکال آشنا می‌شویم و تأثیر آن را بر رتبه‌بندی سایت‌ها در موتور جستجو مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ سپس، به بررسی وضعیت کدها و بهینه‌سازی عوامل فنی وب‌سایت می‌پردازیم. استفاده از دستورات فایل Robots.txt، مسائل فنی وب‌سایت و داده‌های ساختار یافته (Structured Data) که نقش مهمی در بهبود سئو تکنیکال دارند از جمله این عوامل‌اند. گوگل به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موتورهای جستجو، به وب‌سایت‌های واکنش‌گرا اولویت می‌دهد.

با گسترش استفاده از اسپیکرهای هوشمند و مساعدت‌های صوتی، جستجوی صوتی به عنوان یک عامل مهم در سئو تکنیکال شناخته می‌شود. بهینه‌سازی محتوا برای جستجوی صوتی می‌تواند تأثیر بزرگی بر روی رتبه‌بندی وبسایت‌ها داشته باشد. URL‌های کوتاه و توصیفی هم‌چنین باعث جذب کاربران و موتورهای جستجو می‌شوند. درج کلمات کلیدی مناسب در URL هم می‌تواند ارزش سئوی آن را افزایش دهد. با اجرای این نکات و بهینه ‌سازی‌های فنی، می‌توانید سرعت بارگذاری سایت خود را بهبود بخشید و تجربه کاربری بهتری را برای مخاطبانتان فراهم کنید.

گوگل سعی می‌کند از طریق سرچ کنسول، با شما صحبت کند؛ بنابراین بهتر است با انواع گزارش‌های این ابزار ارزشمند آشنا باشید. برای آشنایی با این گزارش‌ها، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «سرچ کنسول چیست (راهنمایی برای تازه‌کارها)» را مطالعه کنید. منظور از بودجهٔ کراول (خزش)، تعداد صفحاتی است که گوگل می‌تواند در یک بازهٔ زمانی معین کراول و ایندکس کند. هرچه دسترسی گوگل را به سایت و محتوای آن راحت‌‌تر کنید، به نفع خودتان است! معمولاً کارهایی مثل پست مهمان و رپورتاژ آگهی برای دریافت بک‌لینک و ارتقا رتبه خیلی خوب جواب می‌دهد.

پاسخ به این سوال که تولید محتوا یا رعایت اصول سئو تکنیکال نتیجه سریع‌تری برای سایت شما دارد نیز وابسته به شرایط فعلی سایت شما است. به جز این موارد، یک url می‌تواند از قسمت‌های دیگر هم تشکیل شود که الزامی نیستند. دقت داشته باشید هر مانعی که منجر شود تا ساختار استاندارد  url ها بهم بریزد، می‌تواند یک نمره منفی برای سئو فنی شما محسوب شود. همچنین برای تفکیک کلمات در url از خط تیره (-) استفاده کنید و نه از فاصله یا نیم فاصله. پیشنهاد می‌شود برای آشنایی بیشتر با سئو تکنیکال قسمتی از ویدیو آموزشی توضیح سئو فنی را به صورت رایگان در زیر مشاهده نمایید. CDN به معنای شبکه تحویل محتوا است که به زبان ساده، چند نسخه کپی شده از سایت شما را در سرورهایی که در کشورهای مختلف قرار دارند، ذخیره می کند.

سئو تکنیکال به فرآیند بهینه سازی جنبه‌های فنی یک وب‌سایت با هدف کسب رتبه بالاتر در صفحات نتایج جستجو، اشاره دارد. جنبه‌های فنی، شامل بهینه سازی ساختار، کد و زیرساخت وب‌سایت برای موتورهای جستجو و کاربرپسندتر شدن آن است. سئو تکنیکال به عنوان بخشی کلیدی از استراتژی سئو، نقش مهمی در بهبود رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو ایفا می‌کند. با پیروی از چک‌لیست‌های سئو تکنیکال و بهینه‌سازی ساختار فنی سایت، می‌توانید سایت خود را برای موتورهای جستجو و کاربران بهتر بهینه‌سازی کنید و در نتیجه ترافیک بیشتری جذب نمایید. همچنین، توجه به سئو تکنیکال به شما کمک می‌کند تا مشکلات فنی سایت را شناسایی کرده و آن‌ها را برطرف کنید، که این امر به بهبود تجربه کاربری و ارتقای رتبه سایت شما در نتایج جستجو منجر خواهد شد. سئو تکنیکال شامل اصول و روش‌هایی است که به بهبود سرعت بارگذاری سایت، بهینه ‌سازی ساختار URLها، استفاده از نشانه ‌گذاری استاندارد، بهینه‌سازی برای موبایل، و افزایش امنیت سایت می‌پردازد.

پس اگر شما از خودتان پرسیدید که سئو تکنیکال چیست یاد این صحبت بیوفتید تا متوجه بشید مفهوم سئوی تکنیکال چه هست. اکثر وب سایت های طراحی شده دارای مشکلات فنی هستند که اگر آنها رفع یا اصلاح نشوند سایت دچار مشکلاتی خواهند شد. اما این موضوع چه ارتباطی به سئو تکنیکال دارد؟ گوگل اهمیت بسیار زیادی به راحتی کاربر در هنگام استفاده و بازدید آنها از سایت میدهد. هرچه سایت سریع تر، محتوای غنی و بدون مشکلات فنی داشته باشد از نظر گوگل یک سایت استاندارد است که به کاربر بازدیدکننده خود اهمیت داده است. کاهش bloat code می‌تواند به بهبود عملکرد یک وب‌سایت و در نتیجه سئوی فنی آن کمک کند. این کار را می‌توان با حذف هر کد غیرضروری یا اضافی، مانند فایل‌های CSS یا جاوا اسکریپت استفاده نشده، بهینه سازی تصاویر و کوچک کردن فایل‌های HTML، CSS و جاوا اسکریپت برای کاهش اندازه آن‌ها انجام داد.

به‌عنوان مثال، با استفاده از داده‌های ساختاریافته می‌توان ریچ اسنیپت‌هایی ایجاد کرد که شامل اطلاعات مفیدی مانند قیمت محصولات، امتیاز کاربران یا پرسش‌های متداول هستند. برای اینکه بفهمیم ساختار وب‌سایتمان به چه شکل است، باید از ابزارهایی استفاده کنیم که بتوانند مشکلات ساختار وب‌سایت را شناسایی کنند. لینک‌های داخلی باید مرتبط با صفحه‌ای باشند که به آن‌ها لینک می‌دهیم. مثلاً اگر از صفحه اصلی به صفحه محصول لینک می‌دهیم، باید کلمه کلیدی مرتبط با محصول را در متن لینک استفاده کنیم. یکی از دلایل مهمی که باید ساختار وب‌سایت را بهینه کنیم این است که باعث می‌شود خطاهای کمتری داخل وب‌سایتمان رخ بدهد.

اطمینان از اینکه وب سایت شما عاری از کد 404 و لینک­های شکسته است می­تواند تجربه کاربر را بهبود بخشد و رتبه نتایج جستجو را در راستای تکنیکال سئو بهبود بخشد. گام مهم بعدی در پیاده سازی سئو تکنیکال، بررسی و بهینه سازی فایل robots.txt است. هدف  robots.txt این است که به موتورهای جست و جو بگوید که کدام صفحات وب سایت را نمایش ندهد و در عوض کدام را کروال و ایندکس کنند. سئو تکنیکال (Technical SEO یا سئو فنی)، از کلیدی ترین مراحل سئو سایت است که هدف اصلی آن افزایش رتبه و امتیاز صفحات در موتورهای جست و جو، به ویژه گوگل است. در واقع در این نوع سئو، سعی بر این است که صفحات وب سایت را تا جای ممکن برای گوگل شفاف و قابل فهم باشد و به کراول شدن و ایندکس سازی وب سایت توسط موتورهای جست و جو کمک کند. متاسفانه، بسیاری از کاربران به اشتباه برخی از فایل‌های CSS و JS را از طریق این فایل بلاک می‌کنند و همین موضوع نیز باعث می‌شود تا موتورهای جستجو، سایت را به گونه‌ای که باید، نبینند.

این اتفاق فرصتی برای ارتباط موثر با این افراد، پاسخ به نیازها آن‌ها، ارائه راهکارهای کاربردی برای رفع مشکلات آن‌ها و تبدیل آن‌ها به مشتریان ثابت کسب‌وکار شما است. بر همین اساس برای این که بدانید اهمیت سئو چیست و چرا باید در فرایند دیجیتال مارکتینگ به آن توجه داشت، باید به برخی نکات توجه کنید. موتور جستجوی گوگل از الگوریتم‌های پیچیده‌ای برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند. این الگوریتم‌ها به طور مداوم در حال تغییر و به‌روزرسانی هستند تا نتایج مرتبط‌تر و باکیفیت‌تری را به کاربران نمایش دهند. آموزش سئو مستلزم آشنایی با انواع الگوریتم های گوگل در سئو و درک نحوه عملکرد آنهاست. به محض اینکه وب‌سایت شما آماده شد، لازم است سایت خود را در سرچ کنسول گوگل و همچنین بینگ وبمستر ثبت کنید تا موتورهای جستجو قادر به کراول کردن لینک‌های شما باشند.

On Page Seo (سئوی داخل صفحات) فرآیند بهینه سازی محتوای صفحات وب هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران است. چراکه بهینه سازی صفحات برای موتورهای جستجو در این شیوه از بهینه سازی، در گروی بهینه سازی صفحات برای کاربران است. فرآیند سئوی داخلی یا On Page Seo  علاوه بر انتشار محتوای مرتبط و باکیفیت، شامل مواردی ازقبیل بهینه سازی عنوان، تگ‌ها و تصاویر است. با سئوی داخلی ، شما وب سایتتان را برای کاربران کاربردی‌تر و باارزش‌تر می‌سازید. هرچه وب سایتتان از دید کاربران کارآمدتر و مفیدتر باشد، ترافیک و بازدید بیشتری دریافت خواهید کرد؛ و این به معنی ارتقای رتبه شما در موتورهای جستجو است.

با این حال، بهتر است با تمام موارد مهم آشنا باشید تا چیزی از قلم نیفتد و بتوانید در صورت نیاز گلیم خودتان را از آب بیرون بکشید. ما لیستی از تمام کارهایی که برای بهینه‌سازی فنی سایت نیاز است، آماده کردیم. اگر احساس کردید برخی موارد مبهم یا دشوارند، در بخش نظرات برای ما بنویسید. خانه‌ای که برق‌کشی نشده باشد، محل خوبی برای زندگی و میزبانی از دیگر افراد نیست؛ بنابراین حتی اگر گوگل آن را ایندکس کند، آن سایت را در بین رتبه‌های برتر (میزبان خوب و مناسب) قرار نمی‌دهد. امروز قرار است در این مقاله دربارهٔ ضلع فنی سئو صحبت کنیم تا ببینیم سئو تکنیکال چیست و به چه اندازه مهم است. انتخاب بهترین افزونه برای اجرای سئوی تکنیکال به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد.

ریدایرکت‌ها برای ارسال بازدیدکنندگان وب‌سایت از یک URL به URL دیگر استفاده می‌شوند که می‌تواند برای تجربه کاربر و بهینه سازی سایت، مفید باشد. بااین‌حال، اگر ریدایرکت به درستی تنظیم نشده باشد، می‌تواند مشکلاتی را برای کراولرها ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر یک کراولر با چند ریدایرکت مواجه شود، جایی که یک URL به URL دیگر و سپس به URL سوم هدایت می‌شود، می‌تواند منجر به هدر رفتن بودجه خزش و کند شدن روند خزش شود. یکی دیگر از مشکلات ریدایرکت‌ها، مربوط به زمانی است که به درستی تنظیم نشده‌اند، مانند هدایت کردن همه URL ها به صفحه اصلی یا ریدایرکت به یک URL که دیگر وجود ندارد. از طرف دیگر، اگر یک وب‌سایت دارای لینک‌های بسیار کم یا بی‌کیفیت و اسپم باشد، ربات کراولر ممکن است وب‌سایت را به میزان کمتری خزش کند یا ممکن است تمام صفحات موجود در سایت را کشف نکند. کدهای Hdml پایه و اساس ساخت صفحات سایت را می‌سازند و به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا بفهمند کلیات یک صفحه درباره چیست؟ این کدها مشخص می‌کنند که مرورگر چگونه باید محتوا را نمایش دهد.

یعنی شما مخاطب از چند کشور مختلف دارید و محتوا به زبان بین المللی ارائه می‌کنید. در چنین شرایطی حتماً باید این موضوع را مشخص کنید که مخاطب هدف شما یا کاربر شما با چه زبانی وارد سایت می‌شود. این تگ نوعی کد HTML است که برای تعیین زبان و جغرافیا یا لوکیشن هدف سایت استفاده می‌شود و به گوگل کمک می‌کند تا نسخه‌هایی از صفحات مرتبط به زبان و کشور کاربران را در نتایح جست‌وجو به آن‌ها بدهد. این فایل مثل یک نقشهٔ راه برای ربات‌های گوگل است که به آن‌ها کمک می‌کند در تمام صفحات بچرخند و هیچ محتوای مهمی را از دست ندهند. تا اینجا فهمیدیم سئو تکنیکال یا همان technical seo چیست و بحث‌های تئوری و مقدماتی مهم را مرور کردیم.

این مسئله تضمین می­‌کند که بازدیدکنندگان سایت شما ممکن است با صفحات شما تعامل داشته باشند و رتبه بندی نتایج جستجوی شما را افزایش دهد. سایت‌هایی که برای عنکبوت‌ها و خزنده‌ها بهینه‌سازی شده‌اند نیز شانس بیشتری برای رتبه‌بندی چشمگیر در نتایج موتورهای جستجوی اصلی دارند. با ارتقاء جنبه ‌های فنی سایت، شما کمک بیشتری به موتورهای جستجو می‌کنید تا سایت شما را شناسایی و درک کنند. اگر این کار به درستی انجام شود، سایت شما در نتایج جستجوی گوگل رتبه بهتری خواهد داشت و به نتایج بهتری دست خواهید یافت. بنابراین، اهمیت رعایت سئو تکنیکال در این است که شما با بهینه‌ سازی فنی سایت خود، به موتورهای جستجو کمک می‌کنید تا سایت شما را به درستی ایندکس کرده و در رتبه‌های بالاتر نمایش دهند. این اقدامات به شما کمک می‌کند تا در جستجوهای کاربران به خوبی دیده شوید و ترافیک بیشتری جذب کنید.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری